Girona 11 de maig del 2009
Arxiu Municipal de Girona
Ordre del dia
10:00 – Benvinguda i presentació a càrrec de Joan Boadas , cap del Servei de Gestió Documental, Arxiu i Publicacions de l’Ajuntament de Girona.
10:15 – Comunicació de l’aprovació per part del Consell Internacional d’Arxius (CIA/ICA) de la subvenció per a la realització d’una “Guia de bones pràctiques per a la creació d’un Observatori permanent d’Arxius i Televisions Locals” per part de Susanna Vela, cap de l’Àrea d’Arxius del Govern d’Andorra.
10:30 – Presentació de l’experiència en el tractament arxivístic de la documentació audiovisual de l’Arxiu Municipal de Terrassa procedent de Canal Terrassa TV a càrrec de Teresa Cardellach, cap de l’Arxiu Municipal de Terrassa.
11:00 – Pausa cafè.
11:15 – Informes de l’activitat de l’Observatori:
– Treball en el si de les comissions a càrrec de Pau Saavedra, tècnic del CRDI.
– Proposta de requeriments per a l’adquisició d’un sistema de gestió de la documentació audiovisual a càrrec d’Adela Pujolà, cap de documentació de la XTVL
11:45 – Debat
13:30 – Dinar
15:00 – Propostes d’actuació i línies estratègiques a seguir. Resolucions:
– Elaboració de la “Guia de bones pràctiques per a la creació d’un Observatori permanent d’Arxius i Televisions Locals”.
– Requeriments per a l’adquisició d’un sistema de gestió de la documentació audiovisual
– Inventari del patrimoni audiovisual procedent de les televisions locals.
16:30 – Conclusions i cloenda.
Acta
A les 10.10 Joan Boadas acull i dóna la benvinguda als assistents.
A les 10.15 Susanna Vela presenta el projecte proposat al sí del Consell Internacional d’Arxius i es comunica l’atorgament de la subvenció de 3.450€ que ha de servir per a la traducció a l’anglès i al francès de la “Guia de bones pràctiques per a la creació d’un Observatori permanent d’Arxius i Televisions Locals”. Es tracta de posar negre sobre blanc la feina feta fins ara sobre la creació i organització de l’Observatori, per tal de què serveixi de model per a altres iniciatives semblants. Aquest tema es va reprendre a la tarda per concloure amb el repartiment de feines per a l’elaboració de la Guia.
A les 10.30 Teresa Cardellach va explicar l’experiència amb l’arxiu de Canal Terrassa TV. Va parlar de com la gestió d’un arxiu, passa en un primer moment per comprendre la lògica del fons que es diposita, l’elecció d’un programa que permeti sistematitzar la informació i la tria de la documentació. Per abordar aquesta primera fase van comptar amb 3 arxivers de l’arxiu històric, 1 arxiver de la televisió i 2 tècnics de televisió, eventualment i per la part més tècnica van comptar amb un tècnic d’imatge. El volum inicial transferit era de 15.000 unitats en vídeo i es va convertir, en realitat, en 3.500 unitats d’arxiu.
1a fase. Criteris de tria i eliminacióØ
o Material adquirit o de producció aliena: eliminació
o Bruts emesos i còpies: eliminació
o Noticiaris, programació especial, emissió, còpies del directe, bruts no emesos: conservació
2a fase. Sistematització i tractament de la documentacióØ digital
A partir d’aquesta presentació es va generar un debat sobre els criteris de selecció i es va concloure sobre la conveniència de què la Comissió de tractament tria i selecció organitzi un seminari per tal de consensuar, entre tots els professionals, els criteris de tria i selecció i els sotmeti a aprovació per part de l’observatori.
11.00 h Durant la pausa cafè va arribar l’alcaldessa de Girona, la senyora Anna Pagans, que va aprofitar l’inici de la segona sessió del matí per donar-nos la benvinguda.
11.30 h Pau Saavedra va explicar la feina feta per l’Observatori i les comissions durant aquest primer any d’existència de l’observatori, repassant de manera sumària, els grans blocs temàtics més treballats:
• Enquestes entre les televisions i els arxius
• Treball a les comissions
• Publicació de recursos al bloc
• Difusió internacional (subvenció del CIA/ICA)
Reunions, intercanvi d’experiències, visites
Pel que fa al treball a les comissions el va sistematitzar en blocs temàtics i va repassar aquells temes tractats:
• Identificació de materials (formats analògics i digitals)
• Anàlisi documental
• Selecció de documents
I els grans blocs temàtics que queda per tractar en el sí d eles comissions:
• Origen i història de les televisions locals o de proximitat a Catalunya i Andorra
• Conservació
• Accés
• Difusió i l’explotació comercial
• Propietat intel•lectual
11.45 h Adela Pujolà ens va explicar a partir de l’estudi fet per la XTVL quins són els requeriments necessaris per a l’adquisició d’un sistema de gestió de documentació audiovisual, tenint en compte la gestió integral dels documents: conservació, gestió de continguts, accés i difusió. Com a conclusió d’aquesta presentació i després d’un interessant debat es va acordar la necessitat d’avaluar els pros i els contres dels softwares presentats, així com fer una aposta per un projecte d’I+R+D, per desenvolupar un software a mida mitjançant una comanda específica a una empresa especialitzada. La XTVL estaria disposada a liderar aquest projecte que s’hauria de finançar mitjançant un Plan Avanza i amb el suport i recolzament de l’Observatori. Això no treu, però, que les iniciatives particulars es puguin continuar realitzant. BTV proposa en una mesura, menys ambiciosa, mirar d’adaptar i millorar algun dels productes que actualment ja estan al mercat. Entre tot, es convé que sigui quina sigui l’opció i vistes les diferents necessitats de tothom ha de ser un producte flexible, modular i escalable.
15.00h Resolucions i acords
1.-Per a l’elaboració de la “Guia de bones pràctiques per a la creació d’un Observatori d’Arxius i Televisions Locals”, es comprometen a treballar des del CRDI, l’Arxiu Nacional d’Andorra, l’Arxiu Municipal de Terrassa, BTV, l’Arxiu Municipal de Granollers, l’Associació d’Arxivers de Catalunya i la XTVL. El ritme i els terminis d’execució del projecte venen marcats per l’ICA i en aquest sentit sabem que al més d’octubre s’haurà de presentar un primer informe. Coordinaran el projecte el CRDI i l’Arxiu Nacional d’Andorra.
2.-Grup de treball per a l’estudi dels requeriments tècnics per a l’adquisició d’un sistema d’Arxius, a partir de la presentació feta per Adela Pujolà durant la sessió del matí. S’hi comprometen la XTVL, l’Arxiu Municipal de Terrassa, l’Arxiu Nacional d’Andorra, BTV, CRDI, TVClot, Arxiu Històric Sabadell. Coordina el projecte la Comissió tècnica de l’Observatori que ha d’establir un calendari de treball.
3.-Es reprèn la proposta de fer l’inventari del maquinari existent en les nostres instal·lacions, així com proposar empreses o tècnics que puguin reparar o reposar maquinària bàsicament analògica. Es comprometen a fer el recull d’informació des de l’Arxiu Històric de Sabadell.
4.-Es planteja la necessitat d’elaborar l’inventari del patrimoni de les televisions locals de Catalunya i Andorra a través del seguiment i l’elaboració d’una enquesta, es comenta d’altres serveis que estan en funcionament com el model “tape”. Des de TVClot es comprometen a buscar informació de les televisions d’àmbit local que han desaparegut.
5.-Es proposa la realització d’un taller pràctic de digitalització on es puguin conèixer diferents sistemes, programaris, formats, organització de les dades i de les metadades. El taller s’organitzaria en 3 sessions: 1a.- taller a TVClot 2a.- Visita a BTV 3a.- taller al CRDI. La 1a i 2a sessió es poden organitzar durant el mateix dia.
6.-S’insisteix en fomentar la utilització del blog com a eina de distribució de la informació i de treball.
7.-Des de l’Associació d’Arxivers demanarà una entrevista amb la directora de TVE a Catalunya per presentar-li l’Observatori i la feina que estem duent a terme.
A les 16.15 h es va cloure la sessió i ens vam emplaçar per al més de novembre a Terrassa en el marc de l’Infolocal.
Observatori d’Arxius i Televisions Locals