Dia: Divendres 1 de juny
Lloc: TV Clot. C. Concili de Trento, 33
Motivació i objectius
En la darrera reunió de l’Observatori Permanent d’Arxius i Televisions Locals que va tenir lloc el 25 de novembre de2011 aGirona, es va acordar realitzar una sèrie d’activitats, entre les quals hi havia l’organització d’un taller pràctic relacionat amb el tractament de la documentació audiovisual d’arxiu. En el marc d’aquests acords, el mes de maig de 2012, els representants de TV Clot-Sant Marti, Pepi Rafel i Rudy van der Ploeg, conviden als membres de l’OPATL a realitzar una visita a les seves noves instal·lacions i un taller pràctic de digitalització i tractament dels documents a l’arxiu de la televisió.
L’ordre del dia preveu que durant el matí es faci la visita a les instal·lacions i el taller, mentre que a la tarda està previst fer una sessió de treball que ha de permetre concretar un protocol de digitalització.
Assistència
Miquel Térmens (Universitat de Barcelona), Eva Ramírez (Arxiu Nacional d’Andorra), Marta Pérez (Ràdio i Televisió d’Andorra), Gerard Font (Televisió de Vandellós), Jaume Camprubí (Granollers Audiovisual), Eduard Pons (Televisió de Girona), Pau Saavedra (CRDI Ajuntament de Girona), Adela Pujolà (Xarxa de Televisions Locals), Isabel Pardo Navarro (Arxiu Municipal de Sabadell), David González Ruiz (Arxiu Municipal de Sabadell), Joaquim Daban (Arxiu Municipal de Lloret), Jordi Padilla (Arxiu Municipal de Lloret), Xavier Rius (25TV), Paula Núñez (TV Olot), Jaume Puig (TV Mataró), Maria Ballester (coordinadora del Consorci Mataró Maresme Digital), Ferran Valls (cap tècnic de M1TV), Vicenç Oller (Barcelona TV), Pepi Rafel (TV Clot-Sant Marti ) Rudy van der Ploeg (TV Clot-Sant Marti), Carme Salvadó (Vídeo Ascó Televisió) i M. Carme Martínez (Vídeo Ascó Televisió).
Excusen la seva assistència els representants de la Televisió de Terrassa, de l’Arxiu Municipal de Terrassa, de la Fundació Ciutat de Viladecans i de l’Arxiu Municipal de Viladecans.
Visita a les instal·lacions de TV Clot
La reunió comença amb una visita a la seu de TV Clot en la qual Pepi Rafel i Rudy van der Ploeg mostren les diferents instal·lacions: la sala de reunions, la redacció, els platós, etc. així com el funcionament dels equips de digitalització, els servidors, els raids per a l’emmagatzematge de l’arxiu digital, etc.
Intervenció de Pepi Rafel
La trobada comença amb la intervenció de Pepi Rafel (directora de TV Clot-Sant Marti i coordinadora de les 10 televisions de Districte de Barcelona) que explica la història de la televisió: la creació de la Federació Pro Legalització de les Televisions Locals, de les televisions de districte, de la Coordinadora de TV locals, etc. Explica quin és l’estatus jurídic de l’entitat i la seva relació amb l’Ajuntament de Barcelona, com es finança i com s’articula la seva participació en el teixit associatiu dels barris.
Comenta que en les instal·lacions també estan ubicades les televisions de Ciutat Vella, Horta-Guinardó i Eixample i per tant també es digitalitzen tots els seus arxius.
També parla de la participació de la televisió en el projecte I2cat, un projecte de recerca i desenvolupament tecnològic estratègic sobre Internet avançat a Catalunya.
Intervenció de Rudy van der Ploeg.
Tot seguit Rudy van der Ploeg explica i mostra el funcionament de la TV Clot-Sant Martí, que emet per Internet (www.tvclot.com ) conjuntament amb les altres televisions de districte. Explica com s’integra l’arxiu audiovisual en el funcionament de les televisions i quines són les tasques que s’han dut a terme per a la digitalització, conservació i descripció dels documents.
El primer objectiu de l’arxiu no és el suport per a l’elaboració de nous programes sinó que ve motivat principalment per la conservació i recuperació del patrimoni audiovisual vinculat als barris dels districtes de Barcelona. És per això que a més del manteniment de l’arxiu de la televisió, des de l’associació es promouen activitats com la digitalització de pel·lícules Súper 8 i material fotogràfic entre els veïns i els Tallers d’Història dels diferents barris que conformen el districte.
Rudy van der Ploeg explica els diferents moments en la conservació de l’arxiu de la televisió i les seves principals característiques:
- Inventari dels diferents formats: en els inicis de la televisió predominaven els formats domèstics com el Betamax i el VHS.
- Visualització de la cinta i avaluació de la informació que conté: la visualització de la cinta ha de permetre determinar la importància del document i quins recursos es destinaran a la seva preservació.
- Substitució de formats: Rudy van der Ploeg explica com la primera opció de substitució va ser el DVD, però com ben aviat van canviar per la cinta DVCAM i més endavant per conservar la informació digital en un disc dur, primer en format MPEG-2 i actualment en format Quicktime (MOV).
- Organització dels fitxers: Els fitxers s’organitzen en carpetes segons l’any.
- Difusió al web: L’arxiu s’obre als usuaris a través del web on es pengen totes les notícies de nova creació però també tot l’arxiu audiovisual en format Flash Video (FLV), apte per a difusió en Internet. Així doncs, de cada vídeo es genera un fitxer en alta resolució MOV i un en baixa resolució Flash.
- Eines de cerca: El web permet realitzar cerques per categories temàtiques, per barris i conté un cercador de text que cerca a qualsevol dels camps de la base de dades.
- Actualment també converteixen els vídeos a format mp4 per tal que siguin visibles a través de dispositius com smartphones o tablets.
El sistema està bàsicament sustentat en programes de codi lliure. El sistema que gestiona els continguts al web és el Joomla, un gestor de continguts de codi lliure i gratuït, escrit en llenguatge de programació PHP i que utilitza el sistema de bases de dades MySQL per a emmagatzemar la informació.
Altres programes que s’utilitzen són:
- Movavi Video Converter: per a convertir els vídeos MOV en Flash
- Moyea FLV Editor Pro: permet editar Flash Vídeo i crear una fotografia en JPG així com afegir el logotip de la televisió (la mosca).
Quant a la base de dades es va començar treballant amb el programa Access. Actualment s’ha importat tota la base de dades Access a la base de dades MySQL de Joomla.
Quant a la documentació de la producció actual la duen a terme els mateixos redactors en el moment d’elaborar la notícia. No fan servir cap mena de suport en cinta ja que els vídeos s’ingesten des de la càmera, s’editen i circulen per la intranet fins a la seva emissió.
Rudy van der Ploeg fa una aproximació del cost que suposa implementar el sistema d’arxiu amb aquests programes: 230 €.
- Captura amb targeta Pinncale Studio 14 (99 €)
- Joomla (gratuït)
- Movavi Video Converter (75 €)
- Moyea FLV Editor Pro (56 €)
Tot i això puntualitza que és necessària la intervenció d’una persona amb coneixements avançats d’informàtica.
Debat entre els assistents
La segona part de la reunió va consistir en un debat sobre diferents aspectes relacionats amb la digitalització dels arxius de les televisions locals
Alguns dels suggeriments van ser:
- Fomentar la participació de voluntaris
- Realitzar tallers pràctics
- Convèncer l’Administració perquè subvencioni la digitalització d’aquest patrimoni
- Realitzar un estudi sobre el maquinari existent
- Crear un centre que s’ocupi de la digitalització d’aquests arxius
- Crear un espai central per a l’emmagatzematge d’aquests arxius