12es JORNADES IMATGE I RECERCA

Comentaris tancats a 12es JORNADES IMATGE I RECERCA

12es JORNADES IMATGE I RECERCA
Girona. 20 al 23 de novembre de 2012
Resum de les Jornades.

12es Jornades Imatge i Recerca

Durant la tercera setmana del mes de novembre ( del 20 al 23) es va celebrar una nova edició de les Jornades Imatge i Recerca, organitzades pel Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona amb la col·laboració de l’Associació d’Arxivers de Catalunya. En aquesta ocasió hi van van assistir al voltant de cent cinquanta persones d’una dotzena de nacionalitats diferents. Les Jornades Imatge i Recerca celebraven enguany la seva dotzena edició i, després de 22 anys, s’han consolidat com l’esdeveniment de referència a l’estat espanyol per als professionals vinculats a la fotografia i els audiovisuals, principalment en l’àmbit de l’arxivística, la conservació, la història i la gestió documental.

Les Jornades van començar el dia 20 ales dependències del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge amb la realització del taller “Preparació dels originals fotogràfics per a la digitalització”, que va impartir Angélica Soleiman, Màster in Photographic Preservation and Collections Management, per la Ryerson University i la George Eastman House (Toronto, Canada – Rochester, NY, USA). Aquest taller estava orientat a donar resposta als problemes específics amb què es troben els professionals dels arxius, els museus i els professionals de la fotografia que han d’emprendre un projecte de digitalització de fotografies. El taller es va repetir el dia següent i va comptar amb una assistència total de 50 persones.

Els dies 22 i 23 de novembre va tenir lloc l’acte central de les Jornades a l’Auditori Palau de Congressos de Girona, amb la presentació de les ponències, experiències i comunicacions. En aquesta edició es va comptar amb la destacada presència de Howard Besser, director del programa del Màster Moving Image Archiving & Preservation de la Universitat de Nova York, que va presentar la ponència “Preparació de la propera generació d’arxivers en audiovisual: Lliçons des del programa Moving Image Archiving & Preservation de la Universitat de Nova York”. Augusto Pieroni,  professor d’Història i Crítica de Fotografia a la Universitat de la Sapienza (Roma). amb la ponència “Anàlisi i interpretació d’imatges fotogràfiques en el marc d’un treball documental” va donar a conèixer el seu mètode d’interpretació d’imatges fotogràfiques. Pau Maynés, conservador de fotografia, va fer un seguit de reflexions sobre la història de la conservació de fotografies en el món occidental. Per últim,  Carles Mitjà, professor del Centre de la Imatge Multimèdia de la Universitat Politècnica de Catalunya va aportar els seus coneixements sobre infraestructures tecnològiques i procediments de treball per a la digitalització d’arxius fotogràfics.

En el capítol de presentació d’experiències es va comptar amb la participació de Richard Wright, especialista en preservació d’arxius en el Departament d’Investigació i Desenvolupament de la BBC, a Londres, i director del projecte europeu Prestoprime, dedicat a la preservació audiovisual digital. Nathalie Doury, gerent de Parisienne de Photographie, organisme responsable de la digitalització i la gestió dels drets de reproducció de les col·leccions fotogràfiques i iconogràfiques de París va explicar la seva experiència global de gestió, amb especial incidència sobre les estratègies de comercialització de fotografia. També va tractar el tema de la comercialització però en aquest cas centrat en el material audiovisual Sue Malden, consultora d’arxius de mitjans de comunicació i presidenta de la Federation of Commercial Audio Visual Archives (FOCAL International), organització líder en el negoci d’arxius audiovisuals. David Iglésias, tècnic del CRDI, va exposar la idea de dissenyar un mapa d’informació conceptual com a base de gestió de l’arxiu digital. Per últim, Didier Grange, cap dels arxius de la ciutat de Ginebra va presentar la seva actuació en la salvaguarda dels arxius videogràfics de la ciutat.

La programació té en consideració la importància del debat i la participació dels assistents. En aquest sentit, cal fer esment també de la taula rodona del dia 22, amb el títol “Com ens posicionem davant la indefinició legal de les meres fotografies?”. Al debat de la taula rodona, moderada per la periodistaElisenda Vidal, hi van participar el jutge Jordi Lluís Forgas Folch, l’advocat Pep Matas, el representat del sindicat de la Imatge UPIFCLluís Salom, el director del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) Joan Boadas, i David Iglésias, el relator del debat on-line previ a les Jornades que es va fer en el mes previ a les Jornades a través de la xarxa social Facebook.

Per últim, cal fer esment de la sessió de la tarda del dia 22 dedicada a les comunicacions. En total es van presentar 24  comunicacions que evidencien una vegada més  l’interès i la necessitat de disposar d’un fòrum d’aquestes característiques per tal de compartir experiències i conèixer l’estat de la recerca en tots els àmbits vinculats d’alguna manera al patrimoni fotogràfic i audiovisual.

Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI). Ajuntament de Girona.

Publicat dins de General

Comparteix:

Els comentaris estan tancats.